Installatie probleem met betaalde apps (installeren op usb opslag of sd kaart is mislukt) - TabletGuide.nl - Vraag en Antwoord TabletGuide.nl

Installatie probleem met betaalde apps (installeren op usb opslag of sd kaart is mislukt)

0 kudos
M'n zoon heeft gespaard en 'n ASUS MeMO Pad ME172VE gekocht. Daarop wil hij heel graag "Minecraft" spelen.

Daarom heb ik 'n Google account met de naam van m'n zoon aangemaakt, (en mijn geboortedatum gebruikt) en m'n creditcard gegevens gekoppeld.

Dan mbv google-play de app installeren. Betalen gaat prima, downloaden ook, installeren start op, maar breekt af met de melding "Installeren op usb opslag of sd kaart is mislukt".

Downloaden en installeren van allerlei gratis apps gaat prima. Daarom nam ik aan dat het een eenmalig probleem betrof, en heb ik "Survivalcraft" (een ander spel programma, waarvan de demo wel al op de tablet geinstalleerd kon worden) aangeschaft. En wat blijkt: hetzelfde probleem als bij "Minecraft".

Op "https://play.google.com/apps?hl=nl" staan beide apps keurig als geinstalleerd gemeld.

Mijn conclusie is dat het een probleem op de tablet is. Wat is hier aan te doen? Alvast bedankt.
gevraagd Nov 2, 2013 door SandeR

1 Antwoord

+1 kudo
Zorg eerst dat genoeg opslagruimte vrij is om de app op te installeren. Bij de instellingen kun je de hoeveelheid opslagruimte zien.

Je hebt:
- Apparaatgeheugen
- USB opslag
- Indien ingebracht sd-kaart opslag.

Probeer ervoor te zorgen dat er genoeg beschikbare ruimte is in Apparaatgeheugen. Het liefst installeer je de apps daar, als er zich problemen voordoen. Je kunt kijken of er apps, documenten of foto's veel ruimte in beslag nemen en eventueel verplaatsen of verwijderen om ruimte vrij te maken.

Probeer dan alsnog om de Minecraft app te installeren. Verwijder de app en installeer opnieuw vanuit de Play Store. Een aankoop in de Play Store blijft altijd geregistreerd op hetzelfde account. Je hoeft dus niet opnieuw te betalen en kunt met dat account de app telkens opnieuw installeren op al je apparaten waar je dat Google account op gebruikt.

Als dat dan nog niet lukt kun je eens kijken wanneer je zelf een sd-kaart hebt ingebracht, of je deze kunt verwijderen. Zorg weer voor voldoende opslag, bij voorkeur in het apparaatgeheugen. Deïnstalleer de app van je tablet. Ontkoppel (unmount) de sd-kaart. Haal deze zelfs fysiek uit de tablet. Start voor de zekerheid de tablet even opnieuw op. En installeer de app daarna vanuit de Play Store opnieuw.

Hopelijk werken een van bovenstaande methoden!
beantwoord Nov 4, 2013 door leonveraa Master (37,880 punten)
Leon, dankjewel voor je antwoord.

Ter verduidelijking van het probleem.
De "Minecraft" app was het eerste dat ik geprobeerd heb te installeren. Er zit geen sd-kaart in. Het apparaatgeheugen is 16Gb. En nu nog 12Gb beschikbaar.
 
Ik heb inderdaad gezien dat je eindeloos kan blijven installeren, zonder opnieuw te moeten betalen.
Ik heb ook al met een sd-kaart geexperimenteerd, maar dat veranderd de foutmelding niet.
Deinstalleren van de app kan niet, want de installatie breekt af.
Ik heb alleen mbv google-play-store de apps geinstalleerd.

Het zou in theorie zo kunnen zijn dat "Minecraft" niet op een tablet met 16Gb geinstalleerd kan worden, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Mijn indruk is dat er bij een betaalde app extra informatie opgeslagen moet worden, en dat in mijn geval mislukt. Ik had gehoopt dat dit een beveiligingsinstelling zou zijn.

Ik hoop dat jij, of iemand anders me kan helpen. Alvast bedankt.
Ik zou niet weten waarom deze app niet op de ASUS MeMO Pad geïnstalleerd kan worden en op andere tablets wel.

Ik kan zo niet zien hoe groot het bestand van de app is, maar dat kan nooit 12 GB of meer zijn.

Het betalen van een app is ook niet veel anders dan het installeren van een gratis app. Het enige verschil is de check met de Google servers of je betaald hebt, en dat lijkt gewoon goed te gaan. Anders kun je de app niet downloaden.

Het is raar dat je de app niet goed kunt installeren én niet kunt verwijderen.

Even ter check: heb je de nieuwste versie van Google Play Services geïnstalleerd? Dit is een essentiële gratis app van Google, als je in de nieuwe Play Store wat nieuwere apps wilt installeren (en gebruiken).

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gms&hl=nl
Bedankt voor je antwoord.
Op de tablet is de laatste versie van Google geinstalleerd. Op de site van Google staat dat de Minecraft wel geinstalleerd is, op de tablet staat "aangeschaft".
Ik begin te denken dat het 'n software of hardware fout is, het komt me onvoorstelbaar over dat ik de enige ben met zo'n tablet die er een betaalde versie van Minecraft op zet.
Het is in ieder geval een exemplarisch probleem. Elke andere tablet zou dit goed moeten kunnen uitvoeren.

Mogelijk helpt een reset, terug naar fabrieksinstellingen? Even een backup maken van je documenten natuurlijk.
Dankjewel, dan ga ik ga dat proberen, 'n reset naar fabrieksinstellingen. Ik ben al blij te weten dat het een exemplarisch probleem is.
[Update:] Dat was 't dus. Terug naar fabrieksinstellingen, de software bij laten werken, en als eerste succesvol "Minecraft" geinstalleerd. Nogmaals dank!
...